۱۳۹۴ آذر ۹, دوشنبه

خود هیپنوتیزم، استاد کابوک _ قسمت سوم(آمادگی برای خودهیپنوتیزم)

روشی برای کسب سکوت درون

2-پرانایاما(کنترل تنفسی):
پرانایاما یکی از روش های تنفسی در یوگا بوده و به معنای "علم کنترل تنفس" است. به لحاظ لغوی، "پرانا" به معنای تنفس و جذب نیروی خاص هوا و "یاما" به معنای توقف و سکون می باشد. یوگی ها اعتقاد دارند که در هوا ماده ای به نام پرانا قرار دارد که جوهر وجود و اساس زندگی است و این ماده وسیله ای است برای تعالی جسم و ذهن و روح. این نوع از تنفس در شخص ایجاد آرامش و خونسردی می نماید و شخص را قادر می سازد که بتواند بر خود، یعنی بر افکار، احساسات و عواطف خود تسلط داشته باشد.


تمرین پرانایامای راحت (سوخ پورواک):
1-      مطابق شکل، پای چپ در کشاله پای راست و پای راست در کشاله پای چپ، در این حالت کف پاها رو به آسمان است.
2-      سینه جلو، سر بالا، ستون فقرات کاملا کشیده و راست.
3-      چشم ها بسته و سوراخ سمت راست بینی را با انگشت اشاره دست راست ببندید.
4-      از سوراخ سمت چپ بینی به ترتیب زیر شروع به تنفس کنید:
الف- به مدت هشت شماره(ثانیه) هوا را به آرامی وارد ریه کنید به طوری که با اتمام شمارش، ریه کاملا پر شده باشد.
ب- در حین نفس کشیدن، جریان پرانا که نیرویی سازنده و شفادهنده است را مجسم کنید که همراه هوا وارد ریه و از آنجا وارد پای چپ تان می شود و وارد ریزترین سلول های انگشتان پای شما می شود و مانند توپی تمام فضای پای شما پر از هوای مخلوط با پرانا می شود.
ج- با انگشت شست و اشاره هر دو سوراخ بینی را بگیرید و هوا را به مدت 16 شماره(ثانیه) در پای چپ و ریه های خود حبس کنید و در این مدت تجسم کنید که پرانا مشغول سازندگی سلول های شما است.
د- حالا سوراخ چپ بینی را ببندید و هوا را به آرامی و در 8 شماره(ثانیه) از سوراخ سمت راست بینی به طور کامل خارج کنید. در همین حین تصور کنید که پرانا همراه هوا از بدن شما خارج می شود و ضعف و سستی و غم و بیماری و بدبختی را نیز به همراه خود می برد.
ه- به مدت 30 ثانیه استراحت نمایید.
و- عین همین اعمال بالا را یکمرتبه با پای راست و یک مرتبه با دست چپ و یکمرتبه با دست راست و یکمرتبه با شکم و تنه، و یکمرتبه با قلب و قفسه سینه، و یکمرتبه هم با سر انجام دهید که جمعا هفت مرتبه می شود. و در ضمن به یاد داشته باشید که دفعه اول که هوا را از سوراخ چپ بینی داخل نمودید، دفعه بعد از سوراخ راست بینی داخل نمایید و دفعه سوم مجددا از سوراخ چپ بینی و دفعه چهار از سوراخ راست بینی و... انجام دهید. در هر نوبت جای سوراخ بینی عوض شود.
نکته: نسبت دم(8) ،حبس تنفس(16) و بازدم(8) باید دقیقا رعایت گردد. بعد از مدتی می توانید این نسبت را به 10-20-10 افزایش دهید و بسته به قدرت تنفسی تان حتی می توانید این نسبت را به دلخواه بیشتر کنید. فقط نسبت 1-2-1 ( مدت زمان دم و بازدم باید برابر باشد و مدت زمان حبس تنفس هم باید دو برابر زمان آنها باشد)حتما باید رعایت گردد.

به طور کلی پرانایاما دارای چهار فایده است:
1-      ایجاد تمرکز*
2-      مصرف اکسیژن بیشتر
3-      اثر تلقینی
4-      ایجاد حالت ریلکس

 منابع: کتاب های "روانشناسی هیپنوتیزم" و "خودهیپنوتیزم" اثر استاد کابوک(شعبان طاوسی)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر