‏نمایش پست‌ها با برچسب دون خوان. نمایش همه پست‌ها
‏نمایش پست‌ها با برچسب دون خوان. نمایش همه پست‌ها

۱۳۹۴ آبان ۲۳, شنبه

سکوت درون _ قسمت بیست و هفتم(تنهایی)

روشی برای متوقف کردن گفتگوی درونی:
«اگرچیزی که می‌خواهیم گردآوری سکوت عمیق با کم‌ترین تاثیر باشد، بهترین بی‌عملی، تنهایی است. به‌همراه ذخیره‌سازی انرژی و ممنوع کردن آنهایی که به ما توجه دارند، یادگیری اینکه چگونه تنها بمانیم سومین اصل مسیر است.
دنیای مبارز تنهاترین دنیایی است که وجود دارد. حتی هنگامی که چندین کارآموز با هم متحد می‌شوند تا مسیر قدرت را با هم بپیمایند، هر کدام می‌داند که تنها است، اینکه نمی تواند هیچ چیزی از دیگری انتظار داشته باشد، و نه اینکه به دیگری وابسته باشد. تنها چیزی که می‌تواند انجام دهد این است که مسیرش را با همراهش قسمت کند.
تنها بودن نیاز به تلاش بزرگی دارد، زیرا که ما هنوز یاد نگرفته‌ایم که چگونه بر فرمانهای ژنتیکی اجتماعی بودن پیروز گردیم. در شروع کارآموز باید اگر که نیاز باشد توسط آموزگارش با دامهایی مجبور شود. اما پس از مدتی یاد می‌گیرد که چگونه از آن لذت ببرد. این طبیعی است که ساحران سکوت را جستجو می‌کنند در خلوت کوهها و یا در بیابانها و اینکه آنها در طول دوره‌های طولانی تنها زندگی می‌کنند.
کسی چنین اظهار داشت که این یک چشم‌انداز ترسناک است.
کارلوس پاسخ داد که:
ترسناک این است که سالهای پیری‌مان را مانند بچه‌ها به گریه بگذرانیم!
یکی از ویژگی‌های زندگی مدرن این است که هرچند ارتباطات بیشتر توسعه یافته‌اند، ما احساس تنهایی بیشتری می‌کنیم. بودش معمولی انسان یکی از دلخراش‌ترین گونه تنهایی‌ها است. به دنبال همراه می‌گردد، اما نمی‌تواند او را بیابد. عشقش تنزل پیدا کرده است، رویاهایش خیالپردازی محض است. حس کنجکاوی شخص‌اش تبدیل به توجه شدید به خودش شده است و تنها چیزی که باقیمانده است وابستگی‌هایش است.
از سوی دیگر، تنهایی مبارز مانند عقب‌نشینی عاشقان است، جایی برای آنانی‌که به دنبال گوشه‌ای هستند تا شعری برای عشقش بنویسد. و عشق مبارز در همه‌جا هست، زیرا که عشقش زمین است، جایی که او برای چنین زمان کوتاهی در آن سرگردان ماند. بنابراین هر جایی که برود، مبارز به معشوقش تسلیم است. به‌طور طبیعی گاهگاهی از بودن در اجتماع گریزان است، سکوت درونی، تنهایی است.»


۱۳۹۴ آبان ۲۰, چهارشنبه

سکوت درون _ قسمت بیست و چهارم(تنفس شکمی)

روشی برای متوقف کردن گفتگوی درونی

15- تنفس شکمی:

نفس عمیق نه تنها توصیه مشترک بسیاری از مکاتب عرفانی است بلکه برخی نظریه های جدید زیست شناسی نیز بر آن صحه می گذارد . بر مبنای این نظرات تنفس سریع و در نتیجه سطحی در آغازین روزهای پیدایی انسان به علت هیجانات شکار یا فرار ، بعنوان نماد اضطراب و ترس در روند تکامل مغز به ثبت رسیده است . از اینرو مغز این شیوه تنفس را به عنوان نشانه وجود منبع استرس دائمی تفسیر می کند . از طرف دیگر سلولها تنها سی درصد انرژی خود را از سوخت و ساز غذایی می گیرند و بقیه وابسته به اکسیژن است . عدم استفاده از ظرفیت کامل شش ها به معنای تغذیه ناقص سلولهاست . به عقيده شمن ها بسياري از مشكلات و بيماريهاي آدمي از تنفس سطحي سر چشمه مي گيرد.تنفس از ديدگاه سالكان شمني بسيار پر اهميت بوده بطوري كه به سه نوع :بخش بالاي ريه, بخش مياني ريوي وبخش شكمي تقسيم بندي م كردند . آنها  تنفس با انبساط شكم را تنفس حيواني ناميدند كه برا ي افزايش طول عمر و تندرستي مفيد بوده است.

تنفس شکمی تقریبا اثری فوری دارد و در عرض چند ساعت می توان انرژی آزاد شده را تایید کرد . این انرژی به شکل داشتن حوصله بیشتر برای هر کاری تجربه می شود .
بهترین نتیجه در عادت دائمی به این شیوه تنفس است اما تا آن هنگام یک تنفس به این شیوه در هر چند نفس معمولی توصیه می گردد . این فرو بردن دم باید چنان عمیق باشد که حداکثر هوای ممکن وارد ریه ها گردد.

۱۳۹۴ آبان ۱۷, یکشنبه

سکوت درون _ قسمت بیست و یکم(دور انداختن فهرست ذهنی)

روشی برای متوقف کردن گفتگوی درونی :
12- دور انداختن فهرست ذهنی:
ما نمی توانیم عمدا افکار خود را خاموش کنیم به عبارت دیگر نمی توانیم مانع تهیه فهرستی شویم که ذهن دائما به نسبت فراز و فرود شرایط بیرونی برایمان تدارک می بیند اما می توانیم با دور انداختن و بی محلی فهرست مانع التهاب و عصبیتی شویم که خوراک ذهن است . از نظر ساحران شخص باید فهرست خود را تهیه کند و سپس به آن بخندد . از نظر آنان هرگز نباید چیزی را باور کرد و جدی پنداشت .
دور انداختن فهرست به معنای نادیده گرفتن عمدی دعوت های پیاپی ذهن برای انتقام گیری و مقابله به مثل در درگیری های بزرگ و کوچک روزانه است . دور انداختن فهرست به معنای بی محلی به بررسی افکار منفی در خصوص اعمال انجام شده در گذشته یا نگرانی از چگونگی آینده است . هنگام انتظار برای رسیدن مسافری که مدتهاست دیر کرده ، دور انداختن فهرست به معنای خندیدن به افکار وحشتناکی است که عمدا بر احتمالات فاجعه بار متمرکزند .
ناگفته پیداست که داشتن چنین خویشتنداری ای تا چه حد سخت و خارق العاده است . این خودداری و کنترل پالایش شده که ساحران اصطلاحا آن را انضباط یا بی عیب و نقصی می نامند تنها با تمرین و در طی زمان بدست خواهد آمد .مسلم است که پس از هر بار شکست در اجرای چنین انضباط سختی ذهن چماق سرزنش را برخواهد داشت . به این فهرست هم باید خندید.