۱۳۹۴ آبان ۲۰, چهارشنبه

سکوت درون _ قسمت بیست و چهارم(تنفس شکمی)

روشی برای متوقف کردن گفتگوی درونی

15- تنفس شکمی:

نفس عمیق نه تنها توصیه مشترک بسیاری از مکاتب عرفانی است بلکه برخی نظریه های جدید زیست شناسی نیز بر آن صحه می گذارد . بر مبنای این نظرات تنفس سریع و در نتیجه سطحی در آغازین روزهای پیدایی انسان به علت هیجانات شکار یا فرار ، بعنوان نماد اضطراب و ترس در روند تکامل مغز به ثبت رسیده است . از اینرو مغز این شیوه تنفس را به عنوان نشانه وجود منبع استرس دائمی تفسیر می کند . از طرف دیگر سلولها تنها سی درصد انرژی خود را از سوخت و ساز غذایی می گیرند و بقیه وابسته به اکسیژن است . عدم استفاده از ظرفیت کامل شش ها به معنای تغذیه ناقص سلولهاست . به عقيده شمن ها بسياري از مشكلات و بيماريهاي آدمي از تنفس سطحي سر چشمه مي گيرد.تنفس از ديدگاه سالكان شمني بسيار پر اهميت بوده بطوري كه به سه نوع :بخش بالاي ريه, بخش مياني ريوي وبخش شكمي تقسيم بندي م كردند . آنها  تنفس با انبساط شكم را تنفس حيواني ناميدند كه برا ي افزايش طول عمر و تندرستي مفيد بوده است.

تنفس شکمی تقریبا اثری فوری دارد و در عرض چند ساعت می توان انرژی آزاد شده را تایید کرد . این انرژی به شکل داشتن حوصله بیشتر برای هر کاری تجربه می شود .
بهترین نتیجه در عادت دائمی به این شیوه تنفس است اما تا آن هنگام یک تنفس به این شیوه در هر چند نفس معمولی توصیه می گردد . این فرو بردن دم باید چنان عمیق باشد که حداکثر هوای ممکن وارد ریه ها گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر