۱۳۹۴ آبان ۱۶, شنبه

سکوت درون _ قسمت بیستم(خیره شدن)

روشی برای متوقف کردن گفتگوی درونی :

11_ خیره شدن:
"خیره نگریستن عبارت است از حرکت آرام و نا محسوس چشم بر خلاف جهت عقربه های ساعت بر روی شیء مورد نظر بدون تکان دادن سر. در این حالت بدن باید کاملا راحت باشد و جای نشستن و جای تکیه دادن نرم و راحت باشد. چرا که خیره شدن ممکن است ساعتها طول بکشد... اولين کار ناوال دون خوان اين بود که برگ خشکي را به زمين مي انداخت و به من مي گفت ساعت ها به آن خيره شوم. اين کار را هر روز ادامه مي داد. اما من فکر مي کردم همان برگ است، ولي بعد متوجه شدم برگ ها متفاوت اند. ناوال گفت اگر متوجه تفاوت شديد، نگاه نکرده ايد، بلکه خيره شده ايد. دون خوان مي گفت: اگر ساعت ها مثل من به توده اي از برگ خشک خيره شوي، افکارت خاموش مي شوند. فقدان فکر و دقت، تونال را کاهش مي دهد و آنها به چيز ديگري بدل مي شوند._ از کتاب دومین حلقه قدرت"


تمرینی برای خیره شدن: "کبریتی را روشن کنید و بعد از اینکه سر کبریت سوخت و شعله کمی به پایین تر منتقل شد، سر کبریت را خیس کنید و در دست چپ و مقابل چشمانتان بگیرید(سر کبریت میان انگشتان و ته آن رو به بالا باشد) و به شعله کبریت در حالی که به سمت ته کبریت پیشروی می کند خیره شوید، این امر به ساکت شدن ذهن کمک می کند. _ تایشا آبلار شاگرد کارلوس کاستاندا و دون خوان در مصاحبه ای با الکساندر بلیر"




۱ نظر: