۱۳۹۴ آذر ۱۲, پنجشنبه

خودهیپنوتیزم، استاد کابوک _ قسمت ششم(روش اروپایی-آمریکایی)

روشی برای کسب سکوت درون

خود هیپنوتیزم به روش آمریکایی _ اروپایی:
برای هیپنوتیزم کردن خود ابتدا به پشت دراز کشیده و سپس 10 عمل زیر را به ترتیب انجام دهید:
1-      تنفس پرانا:
به عقیده یوگی ها، پرانا ماده ای در هوا می باشد که جوهر وجود و اساس زندگی می باشد و ابزاری برای تعالی جسمی و روحی می باشد. در این مرحله تمام تمرکز خود را متوجه نفس کشیدن خود می کنیم و تصور می کنیم که پرانا همراه با نفس کشیدن وارد بدنمان می شود و تمام ناراحتی ها و بیماری های ما را جذب می کند و هنگام خارج شدن، همه آنها را با خود می برد. با این کار تنش های درونی ما از بین می روند و تمام اعضای بدن ما ریلکس و وانهاده می شوند.
2-      انجام یک یا چند حرکت از یوگا:
در این خصوص می توانید فقط یک حرکت پاچی ماتان آسانا را انجام دهید. به این ترتیب که نوک انگشتان پا را بگیرید و پس از 40 شماره(ثانیه) به پشت بخوابید. مانند شکل

3-      بلند کردن پای راست، چپ، دستها و سر:
حالا به پشت خوابیده اید، شما باید پای راست خود را بلند کنید. پا کمی افقی است، زانو خم نمی شود، پا زیاد بلند نمی شود، پنجه پا به طرف جلو کشیده می شود. پا اگر زیاد بلند شود و زانو خم شود دیرتر خسته می شوید.
همین کار را با پای چپ و بعد دو دست و بعد با سر نیز انجام دهید و وقتی خستگی زیاد شد، آنها را رها کنید.
4-      چرخش چشم ها:
ابتدا چشم ها را گشاد و باز کنید. حالا مردمک را در داخل کاسه چشم کاملا به چرخش در آورید، به این ترتیب که کره چشم ها را ابتدا کاملا بالا ببرید یعنی کاملا به بالا نگاه کنید سپس به سمت راست ببرید یعنی کاملا به سمت راست نگاه کنید و سپس به طرف پایین مثل اینکه می خواهید به نوک بینی نگاه کنید و سپس به طرف چپ نگاه کنید. به همین ترتیب چشم ها بالا، به راست، پایین، چپ تا 20 مرتبه یعنی هر وقت کره چشم های شما یک دور کامل زد، بشمارید پس از 20 مرتبه که چشم ها را از طرف راست چرخاندید حالا 20 مرتبه هم از طرف چپ بچرخانید یعنی برعکس دفعه قبل، کره چشم بالا به چپ، پایین راست، حالا پس از اینکه چشم ها را 20 مرتبه به راست و 20 مرتبه به چپ چرخاندید چشم ها را ببندید و یک دقیقه بی حرکت خواب آلود بمانید.
5-      تثبیت نگاه:
به خود تلقین کنید : "من چند ثانیه دیگر چشم هایم را باز می کنم به انتهای بینی به فاصله بین دو ابرو خیره می شوم، چشم های من سنگین، خسته، خواب آلود و بسته خواهند شد و من به خواب هیپنوتیزمی عمیقی فرو خواهم رفت". تلقین اگر آهسته و حتی در فکر هم تکرار شود اشکالی ندارد. پس از سه بار تلقین چشم ها را باز می کنید به انتهای بینی به فاصله بین دو ابرو خیره می شوید که این حالت را تثبیت نگاه می گویند. حالا کم کم احساس می کنید که چشم های شما می سوزد، پلک ها خسته می شوند، خواب آلود می شوند و بسته می شوند. ممکن است شما بتوانید چند دقیقه استقامت کنید و پلک نزنید. ممکن است نتوانید پلک نزنید و پلکهای شما به هم بخورند. اشکالی ندارد. پلک بزنید و دوباره به فاصله بین دو ابرو خیره شوید و نگاه خود را تثبیت کنید. ممکن است چشم های شما خسته و بسته شوند ولی خواب آلوده نشوید، اشکالی ندارد، هدف تمرکز فکر است که با خیره شدن به فاصله بین دو ابرو این تمرکز حاصل می شود. آنچه مهم است بی حرکتی بدن و ثابت بدون نگاه و حالت مات زدگی یا بهت زدگی فکری است که باید این حالت را در خود به وجود آورید.
6-      ریلکس یا شل کردن تمام بدن از شست پا تا فرق سر:
حالا بدن شما کاملا بی حرکت است و فکرتان کار می کند. تصور کنید بر روی ناخن شست پای راست شما یک نقطه سیاه به اندازه یک عدس وجود دارد(بهتر است قبلا روی ناخنتان یک نقطه سیاه کشیده باشید). به مدت 3 تا 5 دقیقه و حتی اگر وقت دارید بیشتر، فکر خود را به آن نقطه سیاه متمرکز کنید. پس از چند دقیقه فکر خود را متوجه ماهیچه شست پای راست نمایید و تصور کنید که عضلات آن دارد از هم باز می شود. این تصور را به ترتیب به سایر انگشتان پا، کف پا، پاشنه پا، مچ پا، ساق پا، زانو، ران نیز سرایت دهید. حال به سراغ پای چپ بروید و دقیقا مانند پای راست عمل کنید. بعد همین کار را در مورد ماهیچه های شکم و اعضای داخلی آن انجام دهید و بعد به سراغ قلب، گردن و صورت و سر بروید. چنانچه وقت داشته باشید می توانید یک بار دیگر همه این کارها را از بالا به پایین نیز انجام دهید.
7-      تصور پایین رفتن یا انجام کار روزانه:
به مدت دو تا سه دقیقه بی حرکت و عمیق خواب آلود شوید و بعد به مدت پنج دقیقه خود را در حال پایین رفتن از پله ها یا پله برقی تصور کنید. این تصور هیپنوتیزم شما را عمیق می کند. همچنین آنچه که هیپنوتیزم شما را عمیق و سنگین خواهد کرد، سکون و بی حرکتی است. باید مانند یک جسم بی جان، کاملا بی حرکت باشید و حتی یک موی شما نیز نباید حرکت کند. اگر احساس سبکی و پرواز به شما دست داد، این تصور را تقویت کنید.
8-      تصور پرواز دست راست یا چپ:
در این مرحله تمام توجه و تمرکز شما متوجه دست راست یا چپ تان خواهد شد. به هر دست که عادت دارید یا ترجیح می دهید توجه کنید. بدن شما به هیچ وجه نباید تکان بخورد. هر چه بی حرکت تر باشید زودتر به خلسه می روید. حالا به دست راست خود فکر کنید. خیال کنید دست راست شما مانند یک بادکنک سبک است، سبک تر می شود. انگشتان مورمور می شوند، حرکت می کنند، می دانید که در روانشناسی اصل این است که "تصور" ایجاد حرکت می کند. شما هم بدون اینکه دست راست خود را حرکت دهید فقط تصور می کنید که دست راستتان حرکت می کند، سبک است، بالا می آید. به مرور خواهید دید که کم کم دست تان حرکت می کند و سبک شده و بالا می آید. ممکن است دست شما از آرنج خم شود و انگشتان به طرف سقف عمود بشوند و یا ممکن است دست شما از کتف بالا بیاید و ممکن است در جلسه اول یا دوم یا... حرکت نکند و یا حرکت جزیی کند و یا فقط احساس سبکی کنید. بعضی ها هم احساس می کنند که خیال می کنند دستشان بالا آمده، ولی وقتی چشمان خود را باز می کنید می بینید که دستتان حرکت نکرده ویا بر عکس بعضی ها تصور می کنند دستشان بالا نیامده است در حالی که دستشان کاملا بلند شده و بالا آمده است.
به هر حال اگر دست شما بالا آمد، باید بدانید که هیپنوتیزم شده اید، ولی هنوز در درجه اول هیپنوتیزم هستید، بعد تصور می کنید که دست شما سنگین است و به طرف زمین می افتد، کم کم دست شما به حالت اولیه در خواهد آمد، یعنی روی تخت یا ملافه یا زمین خواهد افتاد، و حالا بایستی از خودهیپنوتیزم بهره برداری و نتیجه گیری نمایید، یعنی به خود تلقین کنید.
9-      تلقین به خود برای عمیق تر شدن هیپنوتیزم:
بعد از هیپنوتیزم شدن این تلقینات را شروع می کنید: «من هر روز، هر لحظه و هر آن، از هر نظر و هر جهت بهتر و بهتر می شوم». جلسه آینده هیپنوتیزم من عمیق تر و سنگین تر خواهد شد. ده مرتبه این تلقین را انجام می دهید و سپس تلقین بیداری می نمایید.
10-   بیداری:
به خود تلقین کنید: «من حالا دارم کم کم به حالت عادی و طبیعی بر می گردم. قلبم منظم می زند. حالم کاملا خوب است. طبیعی، بانشاط و خوشحال هستم».
ممکن است تصور کنید که هیپنوتیزم نبوده اید و تلقین بیداری نکنید، در این صورت چند دقیقه بعد از بلند شدن دچار سردرد، خستگی، سردی یا گرمی یا عصبانیت خواهید شد و این مربوط به وضع بیدار شدن شما است. پس لازم است که حتما قبل از بلند شدن، این تلقینات بیداری را به خود بکنید. بعد انگشتان خود را حرکت دهید. نفس عمیق بکشید. پاهای خود را حرکت دهید. به راست و به چپ بغلطید و آرام برخیزید و بنشینید.

 منابع: کتاب های "روانشناسی هیپنوتیزم" و "خودهیپنوتیزم" اثر استاد کابوک(شعبان طاوسی)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر