۱۳۹۴ آذر ۱۶, دوشنبه

هو اوپونو پونو _ محدودیت صفر(قسمت اول)

راهی به سوی سکوت درون

در این مطلب که برگرفته از دو کتاب "محدودیت صفر" و "حضور در محدودیت صفر" نوشته دکتر جو وایتلی و با ترجمه زیبای فرهاد فروغمند است، قصد داریم از روشی بگوییم که افکار ما را بر دو قسم می داند: یا خاطرات یا شهود. خاطرات همان داده های انباشته شده در ذهن ناخودآگاه ما هستند که هر بار که رو می آیند باعث بروز مشکلاتی در زندگی ما می شوند و شهود پیام الوهیت به ماست و باعث پیشرفت و حل مشکلات ما می شود. اما برای رسیدن به شهود باید ابتدا خاطرات را پاکسازی کرد. و پاکسازی ذهن(سکوت و خلاء ذهنی) تمام هدف این روش است : « همه هدف "هو اوپونو پونو" امروزی اینه که داده ها رو در شما از بین ببره. _دکتر جو وایتلی»
البته لازم به ذکر است که آقای فرهاد فروغمند(مترجم محترم) با تلفیق مباحث اسلامی در هو اوپونو پونو روشی را ابداع کرده اند که نه هو اوپونو پونو است و نه اسلامی! و متاسفانه با تدریس این روش خودساخته باعث تحریف روح کلی هو اوپونو پونو گردیده اند. برای جویندگان راه حق خواندن همین دو کتاب دکتر جو وایتلی کفایت می کند و به قول دکتر هو لن: هو اوپونو پونو نیاز به استاد ندارد!


"هو اوپونو پونو" یک شیوه ی درمانگری شمن های هاوایی است که ریشه در روزگار باستان دارد و در این عصر به صورت نوینی ارائه شده است. در هو اوپونو پونوی نوین، چنانچه در ادامه توضیح داده خواهد شد، اعتقاد بر این است که ما در زندگی مسئول صد در صد همه کس و همه چیز هستیم. ما نه تنها مسئول تمام اتفاقات و مشکلاتی هستیم که برای خودمان رخ می دهد، بلکه مسئول صد در صد تمام مشکلات و اتفاقاتی هستیم که برای دیگران نیز رخ می دهد! دانستن این نکته هم مهم است که در هو اوپونو پونو، صحبت از مقصر بودن خودمان و یا دیگران نیست و دنبال مقصر هم نمی گردیم و در واقع مقصری نیز برای پیدا کردن وجود ندارد چرا که همه مسائل و مشکلات از داده ها(خاطرات) ناشی می شوند و این خاطرات می تواند مجموعه ای از داده های ژنتیکی، از تمام آن چیزی که در روند تکاملی ما از زمانی که آمیب بوده ایم تا حالا که به شکل انسان در آمده ایم باشد(!)، ولی در هر حال مسئولیت صد در صد هر چیزی با ماست!  برای مثال یک درمانگر هو اوپونو پونو  هنگام درمان یک بیمار بجای اینکه فکرش را متمرکز بر خود بیمار کند، برعکس به درون خود می نگرد و به این می اندیشد که چه مشکلی در درون خود او باعث بروز آن مشکل برای آن بیمار شده است؟ سپس او خطاب به الوهیت، یک روند پاکسازی درونی ساده(دوستت دارم، لطفا مرا ببخش، متاسفم، و ممنونم) را انجام می دهد و با حل مشکل در درون خودش، مشکل بیمار نیز حل می شود! او عشق خود را به الوهیت ابراز می کند و بابت مشکلی که مسئولیت کاملش را پذیرفته، ابراز تاسف کرده و درخواست بخشش می کند و بابت لطفی که در حقش شده است و مورد بخشش قرار گرفته و انرژی و خاطرات زاید او پاکسازی شده است، شکرگزاری می کند و بعد به الوهیت اجازه می دهد تا خلاء ایجاد شده در اثر پاکسازی را با نور خود پر کند(توکل). روشی که با استفاده از آن دکتر هو لن موفق به شفای تمامی بیماران روانی فوق العاده خطرناک در یک بیمارستان روانی شده بود بی آنکه حتی یک جلسه درمانی با آن داشته باشد! همچنین در کتاب "محدودیت صفر" داستان های زیادی را می خوانید از کسانی که با این روش توانسته اند بیماری ها، مشکلات خانوادگی، مشکلات مالی و... را در مورد خودشان و دیگران بهبود ببخشند. می توانید در برابر هر مشکل فقط همین چهار کلمه را خطاب به خدا تکرار کنید: دوستت دارم، متاسفم، لطفا مرا ببخش، ممنون. می توانید این عبارات را خاموش در دل نجوا کنید و یا اینکه برای اثر بخشی بیشتر با صدای بلند تکرار کنید. حتی می توانید این کلمات را خطاب به خودتان و یا آن شخص یا موقعیتی که درگیر مشکل است تکرار کنید(هر چند که بهتر است خطاب به الوهیت گفته شود و یا هر دو). و می توانید این کلمات را با هر ترتیبی که دوست دارید تکرار کنید. در نهایت آنچه که اهمیت دارد این است که مدام پاکسازی کنید. پاکسازی پاکسازی پاکسازی توکل

در "هو اوپونو پونو" نیز مانند بسیاری از آیین های دیگر، اعتقاد بر این است که دنیایی که در آن زندگی می کنیم مخلوق خود ماست، پس بدیهی است که ما مسئول هر آنچه در این دنیا رخ می دهد( چه مشکلات خودمان و چه مشکلاتی که برای دنیا و مردمش رخ می دهد)، می باشیم. اما نکته در خاطرات ماست؛ هر اتفاقی که برای ما و دنیای اطرافمان رخ می دهد، بازتاب خاطرات مدفون در ناخودآگاه ماست و آنچه که در واقع باید مورد پاکسازی قرار گیرد همین خاطرات ما هستند. در این روش، باید دست از تمام خاطرات شست و عرصه را فقط برای شهود باز بگذاریم و تنها به شهود خود عمل کنیم، در این صورت با هر نفسی که می کشیم قادر به خلق کردن چیزها خواهیم بود. ولی این کار(پاکسازی) را نباید به قصد این که به چیزی برسید انجام دهید. این کار را به این دلیل انجام می دهید که انرژی مشترک را پاکسازی کنید تا دیگر هرگز کسی آن را تجربه ننماید. این هم نوعی پاکسازی است و هرگز نباید آن را متوقف نمود. زمانی خواهد رسید که دست از کنترل کردن برخواهید داشت و بجای آن توکل(به الوهیت) خواهید کرد و در پی شهودات خود خواهید رفت و نه خاطرات خود.
هو اوپونو پونو نه تنها برای شفای بیماری ها، بلکه برای حل تمام مشکلاتی که برای خودمان و بشریت و حتی غیر بشر و غیر جانداران رخ می دهد، کاربرد دارد، حال این مشکل چه بیماری خودمان باشد، یا گرفتاری مالی شخصی دیگر و یا جنگی در آن سوی دنیا و حتی زلزله ای در کشوری دیگر. مهم این است که به همه چیز عشق بورزید و مدام پاکسازی کنید. پاکسازی پاکسازی پاکسازی توکل

جو وایتلی: اگر بخواهم شناخت خود از طریق هو اوپونو پونوی امروزی را به شکلی که دکتر هو لن آن را درس می دهد در چند مرحله خلاصه نمایم چیزی شبیه به این میشود:
1-  پیوسته پاکسازی کنید.
2- بر پایه ی ایده ها و موقعیت هایی که برایتان پیش می آیند عمل نمایید.
3-  پیوسته پاکسازی کنید.



ادامه دارد...

نوشته شده بر اساس کتابهای "محدودیت صفر" و "حضور در محدودیت صفر"

۱ نظر: